Salestoppers, raak ze niet kwijt en haal nieuwe binnen!

15 juli 2019
Niels Stuijfzand

Salestoppers, raak ze niet kwijt en haal nieuwe binnen!

 

Vanuit alle kanalen komen berichten over krapte op de arbeidsmarkt. Dit geldt dus ook voor commercieel personeel. De markt daarentegen groeit en dat biedt volop kansen voor ondernemingen om te groeien. Zowel in aantal klanten, omzet en het daarbij behorende personeel om klanten goed te bedienen. Die groei brengt ook de uitdaging in het vinden van nieuw talent met zich mee.

“Leuke collega’s, vrijdagmiddagborrel, teamuitje, vers fruit op kantoor, goede koffie, etc.…” zijn prachtige voorbeelden van de containerbegrippen die vaak onderaan de vacaturetekst worden geplakt. “Een leaseauto, laptop en telefoon van de zaak”, duh! Als dat is wat jouw onderscheidend vermogen is dan weet je dat de kans van slagen in het prikkelen van talent net zo groot is als wanneer je tegen een potentiële klant zegt: “Wij zijn servicegericht, leveren kwaliteit, komen afspraken na en doen alles voor onze klant”. Alle clichés en standaardvoorwaarden worden verwacht, deze hoef je dus niet als USP te gebruiken.

Een ander iets dat mij opvalt is dat er veelal gevraagd wordt om een commerciële duizendpoot; relatiebeheerder, vertegenwoordiger, new business hunter, adviseur, acquisitiekanon, consultant en ondernemer in één. Geen enkele kandidaat kan dit allemaal even goed. Bedenk daarom op voorhand wat voor een profiel een verrijking is voor het team of de onderneming. Waar ligt de focus en hoe faciliteer jij de perfecte kandidaat om deze zo goed mogelijk in het zadel te helpen?

Maar voordat je aan de slag kan met het schrijven van de perfecte vacaturetekst is het belangrijk om stil te staan bij de redenen waarom een verkoper toch eens gaat neuzen hoe groen het gras aan de overkant is. Naast alle persoonlijke redenen waarom iemand ongelukkig is in zijn huidige functie zijn er een aantal zaken waar sales mensen jeuk van krijgen:

  • Ongekwalificeerde of geen leads vanuit marketing
  • Onduidelijke strategie en doelstellingen
  • De mindere reputatie, status en branding van het bedrijf
  • Omslachtige en tijdrovende processen, dus teveel administratieve rompslomp
  • Slecht management
  • Niet goed leveren of nakomen van afspraken bij klanten door de organisatie
  • Niet doordachte propositie en aansluitende producten en diensten
  • Taken en verantwoordelijkheden die niks met sales te maken hebben
  • Het ontbreken van 100% klantgerichtheid
  • Geen ontwikkelings- of doorgroeimogelijkheden

Noem het een wonder dat er nog mensen werken bij een onderneming waar alle bovengenoemde punten van toepassing zijn. Maar voor iemand om een overstap te overwegen is vaak 1 punt al genoeg. Speel hier dus op in bij het opstellen van een vacature. Stel geen eisen die irreëel zijn en doe het gewoon eens anders dan normaal. Dan val je op en heb je onderscheidend vermogen.

En om er voor te zorgen dat talent bij jou wil (blijven) werken zorg dan dat je levert wat je belooft:

  • Een heldere commerciële strategie
  • Goed doordachte waarde-propositie die aansluit bij de behoefte van de gespecificeerde doelgroep
  • Communicatie en marketing werken optimaal om gekwalificeerde leads te genereren
  • Volledige ondersteuning en klantgerichtheid van de organisatie
  • Duidelijke processen met een slimme en efficiënte administratie
  • Heldere aansturing en volledige support van het management
  • Stel een team samen waarin ieders persoonlijke kwaliteiten bijdragen aan een optimaal commercieel resultaat
  • Biedt goede ontwikkelingsmogelijkheden!

Dus… Aan de slag met bovenstaande en laat zien aan talent dat jij het bedrijf bent dat de basis voor een optimaal renderende sales biedt!

 

Ik help bedrijven om bovenstaande te optimaliseren en goede investeringen te doen voor commercieel succes! Blije mensen en blije klanten, spannender is commercie niet. Neem vrijblijvend contact met mij op, dan denk ik mee hoe jouw sales het best gefaciliteerd kan worden voor optimaal resultaat!

Tot snel en veel verkoop succes, Niels Stuijfzand

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *