7 alternatieven om je tijd effectief te spenderen aan sales

31 juli 2019
Niels Stuijfzand

7 alternatieven om je tijd effectief te spenderen aan sales

Een paar keer per jaar kennen we perioden waarin jouw dagelijkse activiteiten een dipje kent. Mensen gaan nou eenmaal een paar keer per jaar massaal op vakantie. Doe je niks aan. Een van de mogelijkheden om je tijd te vullen is een bellijst pakken en schieten met hagel om toch maar zoveel mogelijk afspraken te plannen. Arbeidsintensief en waarschijnlijk resulteert het in enkele nutteloze koffie afspraken. Deze tijd kan je ook effectiever benutten. Ik geef 7 tips om meer rendement uit sales te halen zonder dat jij vol in acquisitie-modus hoeft:

 

1. Bel iedere dag met een lost opportunity

Vraag eens goed door waarom jij de opdracht niet hebt gekregen. Reflecteer na dit gesprek wat jij anders had kunnen doen en noteer dit als leerpunt. Ga daar mee aan de slag en investeer in beter worden.

 

2. Bel iedere dag een toeleider

Hij of zij kan helpen om een afspraak te plannen bij de beslisser met wie jij om tafel wilt. Bereid dit goed voor zodat jij een open gesprek kan voeren waar de pijn- of aandachtspunten naar voren komen. Diegene zal jou een aantal zaken noemen waardoor jij kan uitleggen wat de toegevoegde waarde van de afspraak is voor hem of haar. Staat er ook alvast een goede afspraak in jouw agenda voor na de rustige periode die waarde heeft.

 

3. Ruim je funnel op

Offertes en opportunity’s die te lang open staan gaan niet meer vallen. Staar je hierop niet blind in de hoop dat ze ooit gaan vallen. Gooi ze weg en steek in bij de prospect alsof dit een nieuwe lead is. Plan een afspraak bij dat bedrijf en voer het eerste gesprek opnieuw. Door jouw 'nieuwe' nieuwsgierigheid zal je al snelle de missende latente behoefte boven water krijgen waardoor de kans groter wordt dat de deal deze keer wel valt!

 

4. Schoon je CRM op

Potentiële klanten die in een CRM staan komen niet automatisch bij jou terug om zaken te doen. Bel ze op en plan een afspraak (zie punt 3) of zorg ervoor dat deze weer in de bak van marketing komen. Verwijder data die niet relevant is voor jouw commercie. Vindt de werkgever ook wel fijn, hierdoor loopt de organisatie minder risico ten aanzien van de AVG.

 

5. Plan een afspraak met een bestaande klant of relatie

Verzin een ludieke gadget (iets leuks, lekkers, interessants, stimulerends). Zoek daar in de buurt 5 potentieel interessante prospects en stap gewoon binnen. Vraag aan de receptie door en verzoek hen om jouw presentje af te geven aan de contactpersoon waar jij naar op zoek bent. Kost weinig tijd, moeite en inzet maar helpt jou die dag weer aan 5 leads die je de dag daarna weer kan opvolgen.

 

6. Ga eens om tafel met marketing om te sparren over de strategie

Op welke vlakken kunnen jullie beter samenwerken waardoor de leads beter worden en input vanuit sales de marketing helpt om de waarde propositie beter te communiceren naar de doelgroep. Neem in dit gesprek gelijk mee wat de ideale potentiële klant is. Maakt het makkelijker om je daar in de toekomst op te richten.

 

7. En als laatste;

Reflecteer op wat jij goed doet én wat beter kan. Hoe kan jij er voor zorgen dat, als de shit eenmaal weer aan is, jij optimaal voor de dag komt. Haal jij het maximale uit ieder klantcontact?

 

EHCS implementeert en optimaliseert commerciële strategieën voor en bij bedrijven. Essentieel onderdeel voor commercieel succes is de manier waarop klantcontact plaatsvindt. De risico voor afbreuk in relaties ligt niet bij de klant! Jij bent niet perfect en zelfreflectie helpt jou om de zwakke punten in jouw vaardigheden inzichtelijk te krijgen. Als je weet wat je niet goed doet, kan je er aan werken om te verbeteren. Waar moet jij aan werken in rustige perioden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *