De zin en onzin van Social Selling

9 oktober 2019
Niels Stuijfzand

De zin en onzin van Social Selling

 

Regelmatig komen op LinkedIn posts voorbij die claimen dat je als ondernemer en verkoper via social selling honderden klanten kunt realiseren… Het enige wat je hoeft te doen is een peperdure training of een coachingstraject te volgen en de omzet klotst tegen de plinten omhoog. Dat zou top zijn! Je verschanst jezelf achter je PC. Je gaat bloggen en vloggen, slingert posts de wereld in, je maakt downloadables en automatische e-mail reeksen waarmee je jouw product of dienst steeds verder de strot induwt van niets vermoedende prospects … Een funnel met wel duizend leads, gegenereerd om te converteren wanneer het jou uitkomt! Geloof jij het zelf? Stiekem is deze vorm van online marketing het duurste excuus om niet bezig te zijn met acquisitie. Héél duur! Kost veel tijd en levert op de lange termijn weinig op.

 

De betekenis van social selling volgens Wikipedia: Social selling is the process of developing relationships as part of the sales process. Today this often takes place via social networks such as LinkedIn, Twitter, Facebook, and Pinterest, but can take place either online or offline.

 

Het opbouwen van een relatie. Simpel gezegd: geen product of dienst aansmeren, maar op basis van relatie en vertrouwen samen werken aan vooruitgang van de business. Offline acquisitie, daarmee bouw je een relatie op en kun je werken aan verdere uitbreiding.

 

Dit neemt niet weg dat online contact een eenvoudiger weg is naar een kennismaking. Online creëer je bereik en initieer je een eerste contact. Want zeg nou eerlijk, het vinden van een contactpersoon is tegenwoordig wel erg gemakkelijk, toch? Vroeger was je met acquisitie al drie telefoontjes verder voordat je wist wat de voornaam was van jouw contactpersoon.…

 

Social selling is niet zo hard mogelijk schreeuwen op alle mediakanalen en proberen iedereen te bereiken omdat je denkt dat de gratis tips en whitepapers zaligmakend zijn en hem of haar tot goeroe zullen verheffen. Slechts om hen er achter te laten komen dat zij op een automatische e-maillijst zijn terechtgekomen met steeds agressiever wordende verkoopberichten. Als klap op de vuurpijl om na 20 interacties een ‘persoonlijk’ aanbod te ontvangen… Zo bouw je dus géén persoonlijke relatie op, geen gunning, geen vertrouwen en al helemaal geen langdurige klantrelatie.

 

Social selling hoort juist wél op die manier te werken. Het opbouwen van een langdurige en duurzame klantrelatie, gebaseerd op wederzijds vertrouwen, gunning en een samenwerking waarin beide partijen van elkaar kunnen profiteren. Dus gebruik de mediakanalen om jouw ideale klanten aan te spreken met jouw kennis. Deel je informatie zonder daar direct iets voor terug te vragen. Als jij laat zien dat jij te vertrouwen bent, dat je expert op jouw vakgebied bent en dat jij bereid bent om anderen te helpen succesvol te zijn, dan volgt de omzet vanzelf. De gunning. Dat is pas sociaal verkopen.

 

Wil jij ook aan de slag om jouw verkoop te optimaliseren? 8 november organiseer ik een sales training speciaal voor ondernemers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *