Het een kan niet zonder het ander

29 november 2019
Niels Stuijfzand

Het een kan niet zonder het ander

Misschien is het jou ontgaan, maar ik ben behoorlijk actief met het delen van inspirerende posts op LinkdIn, probeer eens wat geks met een filmpje en schrijf blogs waarin ik mijn visie en kennis deel. Met name over zaken die belangrijk zijn om succesvol meer omzet te genereren. Dit doe ik omdat ik het leuk vind, het rust geeft en mijzelf helpt om kritisch te kijken naar hoe ik de dingen zelf doe. Reflecterend daarop kom ik tot de conclusie dat al deze activiteiten mij in het eerste jaar wel geteld 0 nieuwe klanten opleverde. En dat boeit mij niet. Ik heb er plezier in, ik zie het meer als een hobby.

Het valt mij wel op dat voor een grote groep ondernemers die activiteiten wel doeltreffend bedoeld zijn om hiermee hun acquisitie te vergemakkelijken. Pakkende teksten, wervende leuzen en gelikte calls to action. Allemaal mooie bedoelingen om ervoor te zorgen dat een groot publiek wordt bereikt om vervolgens te funnelen naar die ene perfecte prospect die zich ook nog eens zelf bij jou meldt. Geloof je het zelf?

Ik las een inspirerend stuk over 7 mythes van social selling. (https://topdogsocialmedia.com/top-3-social-selling-myths-and-what-actually-works/) Zeer interessant. Hierin wordt sterk verwoord dat eigenlijk de naam helemaal niet klopt. Sociaal verkopen, het heeft namelijk helemaal niks met verkoop te maken. Het is een middel om jouw doel te bereiken. Namelijk online een eerste indruk maken, het opstarten van de relatie en het genereren van warme en lauwe leads door middel van interactie. Punt. Geen enkele social selling strategie gaat ervoor zorgen dat jij een structurele relatie opbouwt met een klant die voor de lange termijn jouw omzet genereert. Nooit. Het is wel een ideaal medium om te kunnen geven, kennis te delen, interactie met anderen te zoeken, jouw autoriteit claimen als expert en anderen te inspireren. Als je dat structureel doet zal je merken dat jij top of mind bent en dat mensen vanzelf dingen aan jou gaan vragen. Dat is hét moment waarop je de telefoon pakt en offline een relatie gaat bouwen. Pas als je begrijpt wat het probleem is, kan je een oplossing bieden.

Ik houd mijzelf, kijkend naar mijn dienstverlening, niet zozeer bezig met anderen leren hoe zij effectief social selling kunnen leren en inzetten. Ik ben wel van mening dat het een groot onderdeel moet zijn van jouw totale salesproces omdat het de meest effectieve manier is van leads genereren en jouw online imago overbrengen. Want een relatie begint nou eenmaal echt bij een eerste persoonlijk contact moment. Is het niet voor de koper dan geldt dat wel voor de verkoper, want als jij zaken wilt doen met jouw ideale klant dan moet jij deze wel kennen. Omdat jouw zichtbaarheid bij de ander al een positieve indruk heeft gemaakt moet je toch een inhaalslag maken om deze te leren kennen. Daar komt mijn expertise om de hoek snuffelen. Een duurzame klantrelatie opbouwen die voor beiden een rendement oplevert.

Wil jij ook effectiever worden in het genereren van een gestage stroom aan inkomsten en nieuwe klanten? Minder tijd kwijt zijn aan prospect traject en meer conversie behalen op offertes? Op woensdag 11 december organiseer ik een salestraining voor ondernemers. Wil je liever persoonlijke coaching of een inhouse training op maat? Neem dan contact met mij op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *