Hedendaagse communicatie: het is niet anders!

1 mei 2020
Niels Stuijfzand

Ondanks dat ik toch al een groot deel van mijn leven de handige middelen der communicatie voorhanden heb, prefereer ik nog altijd het directe woord en persoonlijk contact. (Video-) Bellen in dit geval; om nou iedereen op anderhalve meter in zijn of haar woonkamer te spreken is ook zo wat. Dus, wat is er anders?

Het verbaast mij, maar ook anderen die ik spreek, dat de recente gebeurtenissen zaken aan het licht brengen terwijl die er voorheen ook allang waren. Misschien daardoor zien juist hen die blind waren voor de waarheid opeens het licht. Gedwongen verandering. Heb jij weleens draagvlak geprobeerd te creëren in een omgeving die niet wil veranderen? Weleens geprobeerd een product te verkopen waarin niemand geïnteresseerd is? Wel eens iemand uitgevraagd waarvan jij niet durfde te dromen dat het antwoord JA zou kunnen zijn? Niks is anders. Behalve dat de IKEA weer open is. Wel grappig dat daar direct de eerste files in april werden gemeld. Alles is anders.

Totdat je met klanten te maken krijgt. Dan is niks anders. De verwachting die iemand van jou heeft is ook niet anders. Hij is zoals die altijd was, vol verwachting. En om een verwachting te overtreffen moet je nog altijd weten waar die nuance  ligt. Zodat je deze kan overtreffen. Iedereen weet dat, bijvoorbeeld in de horeca, er altijd een stukje drama meespeelt. Niet zoals in GTST, maar een beetje toegevoegde empathie, gespeelde interesse, of oprecht enthousiasme om jou op dat moment te treffen. Verkoop is niet anders. Beleving is iets dat niet verandert, ook niet tijdens een crisis. Het is iets waar mensen mee te maken hebben. Hoe je daar op inspeelt of mee omgaat is niet anders. Het voelt gewoon anders nu. Ben je ervan bewust dat de wereld voor iedereen opeens niet anders is, alleen veranderd. Gewoon dat dus.

Doe gewoon alsof het allemaal anders is en dan doe je al gewoon genoeg. Maar houd er rekening mee dat hoe jij overkomt wél veranderd is. Niet anders, maar gewoon hetzelfde in een andere vorm. Ben je dus bewust dat jij je moet aanpassen aan het nieuwe normaal en dat dezelfde regels nog steeds gelden. Etiketten en goed doordacht communiceren. Zowel in woord én geschrift.

Wil jij doelgericht aan de slag om na de crisis weer goed ten tonele te verschijnen en meer conversie te halen uit al jouw verkoop inspanningen? Investeer dan in jezelf en neem deel aan het (online) 3 maanden Ontwikkeltraject. Tot snel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *