Kijk jij ook zo uit naar september in de hoop dat alles dan weer terug gaat naar normaal? Deze hoop is uitgestelde teleurstelling. Nu meer dan ooit moet je kijken naar de mogelijkheden. Alleen is het door de algemene onzekerheid lastig om vast te stellen hoe de wereld zich ontwikkelt. Feit is dat alles verandert en dat ontwikkeling juist nu sneller gaat dan een paar maanden geleden. Maak daar gebruik van.
“Als een hamer het enige gereedschap is waarover je beschikt, ben je geneigd ieder probleem als een spijker te zien.” – Abraham H. Maslow
Vorige week sprak ik met een ondernemer in de kantoorinrichting. Zijn omzet loopt rap terug en het aanbod aan tweedehands meubels neemt toe. Hij gaf zelf aan dat hij zijn huidige werkwijze toch vrij somber inziet. Mensen werken thuis, kantoorplekken zullen (in hogere mate) afnemen, inrichting en ontwikkeling van nieuwe kantoren zal in de toekomst minder worden. Daarbovenop komt de trend die al langer gaande was; het totale bestand aan werknemers dat een kantoorplek bezet, zal door automatisering nu nog sneller afnemen.
- Analiseer jouw huidige klantenbestand
Veel van de vragen die jij hebt, daarvan vind je de antwoorden onder je neus. De kracht van de onderneming zit hem in de betalende klanten. Kijk naar het effect dat de afgelopen maanden heeft gehad op jouw omzet en waardoor dit komt. Kan je daarop zelf de antwoorden niet bedenken? Kijk dan bij punt 4.
- Schoon de funnel en CRM bestanden op
Nu, meer dan ooit, is het tijd voor opschoning. Waar voorheen de kans klein was, is deze nu wellicht onmogelijk geworden. Schrap nutteloze data. Enerzijds AVG technisch wel zo fijn, maar het helpt ook om de focus te weerleggen naar de echte oppertune mogelijkheden. Liever 10 prospects met een slagingskans van 50% dan 1000 met 0%.
- Bepaal jouw ideale klant
Met wie wil jij zelf nou echt zaken doen? Ik roep altijd vrolijk dat iedereen wel zaken wil doen met Heineken. Maar als je reëel kijkt, dan weet je zelf dat dit helemaal niet waar is. Jij hebt zelf een type klant waar je heel erg gelukkig van wordt. Waar jij met jouw dienstverlening een grote toegevoegde waarde hebt.
- Haal informatie op bij jouw ideale klant
Vraag door waarom zij zaken met jou doen. Wat waarderen zij meer aan jou dan aan een ander. Analyseer wat de huidige tijd doet met hun bedrijfsvoering. Hoe zien zij de toekomst? Wat verandert er?
- Ontwikkel een nieuwe (waarde-)propositie
Als je weet wat er speelt dan kan jij daarop inspelen met jouw oplossing. Misschien betekent dit wel dat je met deze zelfde oplossing inspeelt op een andere uitdaging die nu leeft binnen jouw doelgroep.
- Pas jouw communicatie en marketing hierop aan
De boodschap die eerder perfect onder de aandacht bracht wat jij te bieden had voldoet wellicht niet meer aan de vraag die er nu leeft. Pas hier jouw communicatie en marketing op aan. Stel hierbij jezelf constant kritische vragen en verplaats jezelf in de gedachten van de prospect. Geeft jouw boodschap antwoord op de vragen die jij stelde bij punt 4?
Ondanks dat de markt voor kantoorinrichting een negatieve trend laat zien is het niet zo dat niemand meer aan een bureau werkt. Dat doen zij tegenwoordig thuis. Ik zie op LinkedIn en andere media al verschillende berichten voorbij komen dat het bij een hoop mensen thuis niet zo ergonomisch is ingericht als op kantoor. Dit betekent dat er een aantal nieuwe uitdaging zijn ontstaan voor deze medewerkers waar hun werkgever een oplossing voor zal moeten bieden om de effectiviteit, gezondheid en werkgeluk van hun werknemers te borgen. Werkplekinrichting in de thuisomgeving biedt daarom een ideale kans om in te spelen op de veranderde behoefte. Je moet alleen de durf hebben om ander gereedschap uit de koffer te trekken en te gaan doen!
“Never let a good crisis go to waste” – Winston Churchill
Bel mij gerust vrijblijvend om eens te praten over de uitdagingen waar jouw onderneming door de veranderde markt tegen aanloopt. Wellicht kan ik jou helpen met mijn inzichten vanuit een ander perspectief. “De situatie is een feit, de toekomst de kans” – Niels Stuijfzand