Haal het onderste uit de kan Hoe voer je een perfect verkoopgesprek? Logisch dat er hele bibliotheken zijn volgeschreven met boeken over de methoden, de technieken en fictie over de ideale manier om succesvol sales te doen. Uiteraard staan er hele nuttige dingen in die je leesplezier kunnen bezorgen en inzichten verschaffen waar je […]
De zin en onzin van Social Selling Regelmatig komen op LinkedIn posts voorbij die claimen dat je als ondernemer en verkoper via social selling honderden klanten kunt realiseren… Het enige wat je hoeft te doen is een peperdure training of een coachingstraject te volgen en de omzet klotst tegen de plinten omhoog. Dat zou […]
50% van jouw succes in sales hangt af van de voorbereiding Sales is een vak waarin teleurstelling regelmatig voorkomt. Die teleurstelling is niet de schuld van jouw klant, maar wordt veroorzaakt door de verrassing van de negatieve uitkomst. Dat komt omdat jij niet de controle hebt over jouw verkoopproces. Natuurlijk is een beetje geluk […]
7 alternatieven om je tijd effectief te spenderen aan sales Een paar keer per jaar kennen we perioden waarin jouw dagelijkse activiteiten een dipje kent. Mensen gaan nou eenmaal een paar keer per jaar massaal op vakantie. Doe je niks aan. Een van de mogelijkheden om je tijd te vullen is een bellijst pakken en […]
Salestoppers, raak ze niet kwijt en haal nieuwe binnen! Vanuit alle kanalen komen berichten over krapte op de arbeidsmarkt. Dit geldt dus ook voor commercieel personeel. De markt daarentegen groeit en dat biedt volop kansen voor ondernemingen om te groeien. Zowel in aantal klanten, omzet en het daarbij behorende personeel om klanten goed te […]
Nederlanders hebben van nature de gewoonte om te begroeten met de vraag: “Hoe gaat het?”. Dit betekent dat het meer een formaliteit is geworden dan een oprechte interesse vraag. Het gevolg is dat het antwoord op de vraag vaak gesloten is en geeft het geen goede aanleiding om door te vragen. Daarnaast loop je het […]
Dat verkopers het liefst lui zijn, dat weet iedereen. Of zoals je het verkoopt aan je manager of directeur; ‘efficiënt’. Juist in die efficiëntie ligt de kracht van goede verkopers. Door slim een traject in te gaan met een prospect heb je later veel profijt. Alles staat of valt bij een goede voorbereiding en die […]
Topsport volgens Wikepedia: “Topsport is het beoefenen van een sport op het hoogste niveau, nationaal of internationaal. Het onderscheidt zich van zuiver recreatieve sport en algemene wedstrijdsport doordat de nadruk vrijwel volledig op de prestaties ligt.” Daarom de vergelijking met sales! Naast het feit dat het zwaartepunt ligt op prestatie zijn er nog veel meer […]
Voorbereiding Een groot deel van het succes in sales wordt bepaald door de voorbereiding. Verdiep je in de online presentatie van het bedrijf maar ook in die van jouw gesprekspartner. Zoek eventueel ook naar branche specifieke informatie zodat jij weet welke thema’s actueel zijn voor jouw klant. Neem pen en papier mee, bereid een aantal […]
We kennen allemaal de typische energieverkopers: “Ik kan u een aanbod doen waarmee u per jaar veel geld bespaart”. Na mijn inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel ben ik door, zonder overdrijven, meer dan 30 partijen gebeld met maar een doel: mij een energiecontract aansmeren om hun provisie te ontvangen. De argumenten […]